Eiendommen omfattes av en reguleringsplan på grunnen fra 1983 med plannavn "BERGENHUS. STØLEN/LADEGÅRDEN/ROTHAUGEN", dekningsgrad 100%.
Eiendommen er i henhold til kommuneplan avsatt tul sentrumsformål - byfortettingssone (100%).
Eiendommen ligger innenfor følgende hensynssoner i kommuneplanen:
Hensynssone for kulturmiljø, Ladegården (100%). Boligutbygging fra perioden 1870-1940. Området har et typisk Bergens særpreg. Øvre Ladegården har trehusutbygging fra 1870- og 1880-årene i stram kvartalsstruktur tilpasset bratt terreng. Nedre Ladegården har massiv, 4 etasjers leiegårdsutbygging fra 1880- og 90-årene, i tråd med reguleringsplanen fra 1888. Ellers samordnede boligprosjekter fra 1910-40 i form av frittliggende småhus og sammenhengende, lav murgårdsbebyggelse, der hagene er viktige strukturer. Eldre kulturminner finnes som spredte objekter i området. Sentrale element er bebyggelsesstruktur, hager og grøntområder. Disse er sårbare og bør bevares.
Hensynssone for kulturmiljø, Historisk sentrum (100%). Hensynssonen omfatter historiske kulturmiljø med høy kulturminneverdi, både av nasjonal og internasjonal interesse. Bebyggelsen ligger i en særegen topografi med Bergen havn som overordnet historisk premiss. De særpregede kulturmiljøene fra ulike tider er sentrale for Bergens identitet.
Hensynssone Båndlagt etter lov om kulturminner (36,1%). § 36.2 Båndlegging etter lov om kulturminner (730) 36.2.1 Fredet bygrunn i Bergen sentrum.
- a. Tiltak som nevnt i kulturminnelovens § 3 og som kan berøre middelalderbyen, må søke dispensasjon fra lovens bestemmelser. Søknad om inngrep i automatisk fredet kulturminne innenfor hensynssonen skal sendes kulturminnemyndighet.
- b. Innenfor bysentrum finnes det automatisk fredete kulturlag fra middelalderen. Ved tiltak i, eller i nærheten av disse hvor det er fare for påvirkning av grunnvannstand, kreves miljøoppfølging. Riksantikvaren avgjør hvordan miljøoppfølgingen skal gjennomføres.
Hensynssone faresone, for brannsmitte (100%). For utarbeidelse og godkjenning av regulerings-planer, samt for tiltak som krever godkjenning etter plan- og bygningsloven, skal kommunens plan for helhetlig brannsikringsplanligge til grunn. Ferdselsa°rer, bakplasser eller rom mellom bygningene ma° ikke be bygges eller fa° redusert fremkommelighet. Bergen brannvesen og Byantikvaren skal ha alle søknader om tiltak til uttalelse. Etablerte rømningsveier må tilstrebes opprustet eller være i tråd med kravene i TEK dersom dette er teknisk og økonomisk hensiktsmessig og ikke kommer i konflikt med antikvariske hensyn. Hvert tiltak vurderes konkret.
Hensynssone for veistøy gul sone (19,8%) og veistøy rød sone (27,4%), dette er avhengig av avstand til hovedvei. Dvs at det må påregnes veistøy på eiendommen. Videre kan en støysone ha betydning for behandlingen av plan- og byggesaker som omfatter den aktuelle eiendommen.
Bestemmelsesområder i kommuneplanen #4
Bebyggelsens egenart og særpregede kulturmiljø skal sikres og opprettholdes i Bergen sentrum (#4), Alvøen (#5), Laksevåg (#6), Nesttun (#7), Salhus (#8) og Ytre Arna (#9). Eksisterende bebyggelse skal være premissgivende for byggehøyder, volum og bebyggelsesstruktur ved nye tiltak. Til bestemmelsesområdene stilles det krav til kulturhistorisk analyse, der historisk bystruktur, kommunikasjonskanaler og bygningmiljø klarlegges og drøftes med hensyn til betydning og føringer for videre byutvikling.
Eiendommen er i henhold til kommunedelplan avsatt til annet byggeområde (99,9%) og veiareal (0,1%).
Restriksjoner i kommunedelplan:
Restriksjonstype: 149 - Område unntatt fra rettsvirkning, dekningsgrad 98,2%.
Planer i nærheten av eiendommen:
Plannavn: BERGENHUS. STØLEN - LADEGÅRDEN - ROTHAUGEN, KVARTAL 5. Planen har status "endelig vedtatt arealplan" og plantype "eldre reguleringsplan". Ikrafttredelsesdato 27.05.1991.
Plannavn: BERGENHUS. SKUTEVIKEN, GATETUN. Planen har status "endelig vedtatt arealplan" og plantype "mindre reguleringsendring". Ikrafttredelsesdato 10.04.1991.
Plannavn: BERGENHUS. GNR 167 BNR 765, SKUTEVIKEN, BØKKERGATEN 4. Planen har status "endelig vedtatt arealplan" og plantype "eldre reguleringsplan". Ikrafttredelsesdato 30.09.1991.
Plannavn: BERGENHUS. SKUTEVIKEN. Planen har status "endelig vedtatt arealplan" og plantype "eldre reguleringsplan". Ikrafttredelsesdato 25.04.1988.
Plannavn: BERGENHUS. NYE SANDVIKSVEIEN 69A-H. Planen har status "endelig vedtatt arealplan" og plantype "eldre reguleringsplan". Ikrafttredelsesdato 27.10.1986.
Plannavn: BERGENHUS. BYBANEN FRA SENTRUM TIL ÅSANE, HOVEDSYKKELRUTE FESTNINGKAIEN - SANDVIKSVEIEN. Planen har status "endelig vedtatt arealplan" og plantype "detaljregulering". Ikrafttredelsesdato 31.05.2023.
Plannavn: BERGENHUS. BYBANEN FRA SENTRUM TIL ÅSANE, DELSTREKNING 2, SANDBROGATEN-EIDSVÅGTUNNELEN. Planen har status "endelig vedtatt arealplan" og plantype "områderegulering". Ikrafttredelsesdato 27.09.2023.
Plannavn: BERGENHUS. BYBANEN FRA SENTRUM TIL ÅSANE, DELSTREKNING 1, KAIGATEN-SANDBROGATEN. Planen har status "endelig vedtatt arealplan" og plantype "detaljregulering". Ikrafttredelsesdato 31.05.2023.
Plannavn: Bergenhus, Gnr. 167, Bnr. 399 mfl., Sandviken mobilitetspunkt. Saksnr: 202317345.
Plannavn: Bergenhus, Gnr. 167 Bnr. 1732, Rothaugen parkeringsanlegg. Saksnr: 201913774.
Godkjente tiltak i nærheten av eiendommen:
Gnr/Bnr: 167/1748 (Skutevikens tverrgate 5, 5032 Bergen) foreligger det igangsettingstillatelse vedrørende andre småhus m/3 boliger el fl datert 16.09.2020.
Gnr/Bnr: 167/588 (Nye sandviksveien 76, 5032 Bergen) foreligger det igangsettingstillatelse vedrørende tilbygg - store sammenb. boligbygg på 3 og 4 etg datert 11.03.2024.
Gnr/Bnr: 167/1721 (Nye Sandviksveien 69 D, 5032 Bergen) foreligger det rammetillatelse vedrørende enebolig datert 16.06.2021.
I forbindelse med oppføring av nye bygg/gjennomføring av tiltaket kan det forkomme byggestøy, støv og tilhørende ulemper i en byggeperiode.
Andre opplysninger:
Hele eller deler av eiendommen antas å være berørt av støy fra veitrafikk over grenseverdier gitt av statlige myndigheter og i kommuneplanens bestemmelser. Antakelsen er basert på overordnede støyberegninger. Dette vil kunne få betydning for behandlingen av
plan- og byggesaker som omfatter den aktuelle eiendommen, blantannet medføre utredningsplikt for tiltakshaver/forslagstiller og eventuelt krav om avbøtende tiltak.