Familiedrømmen på Askøy m/ solrik terrasse, vinterhage & parkering m/ el-bil lader | Attraktiv & naturskjønn beliggenhet

W Eiendomsmegling presenterer Gamle Skulevegen 116C. Din nye bolig.

SOLGT
Prisantydning:

3.990.000

Totalpris:

4.063.342

BRA-I/BRA:

130 / 135

Soverom:

3

Byggeår:

2014

Boligtype:

Rekkehus

Eierform:

Eierseksjon

Etasje:

2

W Eiendomsmegling ved Markus Håland har gleden av å presentere Gamle Skulevegen 116C

Visninger:

Det er ikke satt opp tidspunkt for fellesvisninger. Kontakt megler for privatvisning.

Gamle Skulevegen 116C

Velkommen til Gamle Skulevegen 116C! Rekkehuset har en sentral beliggenhet i et attraktiv og barnevennlig boligområde på Davanger. Her er det lite trafikk og landlige omgivelser, med gode oppvekstvilkår hvor miljøet er trygt og lekekameratene mange. Dette er et innholdsrikt rekkehus over 2 plan, med 3 soverom og moderne kvaliteter. Her vil både store og små finne sin plass, takket være en svært god planløsning og flotte uteområder.

Følgende fremheves:

  • Solrik terrasse
  • Utestue med varmekabler
    Parkering m/ el-bil lader
    Varmekabler i alle gulv i 1.etg
    Skittentøysjakt
    Peis i stue
    Walk-in closet

    Velkommen til visning! :-)

    BILDEGALLERI

    Eiendomsmeglere

    Markus Håland

    Markus Håland

    Partner | Daglig leder | Eiendomsmegler MNEF

    E: markus@wmegling.no

    M: 92456782

    NYTTIG INFORMASJON

    KORT OM EIENDOMMEN

    Velkommen til Gamle Skulevegen 116C! Rekkehuset har en sentral beliggenhet i et attraktiv og barnevennlig boligområde på Davanger. Her er det lite trafikk og landlige omgivelser, med gode oppvekstvilkår hvor miljøet er trygt og lekekameratene mange. Dette er et innholdsrikt rekkehus over 2 plan, med 3 soverom og moderne kvaliteter. Her vil både store og små finne sin plass, takket være en svært god planløsning og flotte uteområder.

    Følgende fremheves:

  • Solrik terrasse
  • Utestue med varmekabler
    Parkering m/ el-bil lader
    Varmekabler i alle gulv i 1.etg
    Skittentøysjakt
    Peis i stue
    Walk-in closet

    Velkommen til visning! :-)

    Eiendommen

    Adresse

    Gamle Skulevegen 116C,
    5310 HAUGLANDSHELLA

    EIENDOMSBETEGNELSE

    Kommune: Askøy
    Gnr. 21
    Bnr. 602
    Snr. 3
    Knr. 4627

    EIERFORM

    Rekkehus

    AREAL OG INNHOLD

    Arealene er oppgitt av bygningssakkyndig på grunnlag av NS3940:2023.
     
    Areal og fordeling pr etasje:
    1.etg: 76 kvm BRA-i / 5 kvm BRA-e
    2.etg: 54 kvm BRA-i / 0 kvm BRA-e
     
    Boligen går over x plan og følgende rom er inkludert i internt bruksareal:
    1.etg: Gang, toalett, vaskerom, stue, kjøkken
    2.etg: Gang, bad, soverom 1, soverom 2, soverom 3
     
    I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 40 kvm
     
    Det utvendige garasjet/uthuset er på ca. 11 kvm.
     
    Arealbegreper Internt bruksareal (BRA-i): Bruksareal av boenheten innenfor omsluttende vegger. Bruksenheten kan bestå av flere boenheter.
     
    Eksternt bruksareal (BRA-e): Bruksareal av alle rom som ligger utenfor boenheten/boenhetene, men som tilhører denne/disse.
     
    Innglasset balkong (BRA-b): Bruksareal av innglasset balkong tilknyttet boenheten. I begrepet inngår også veranda eller altan.
     
    Totalt bruksareal (BRA): Summen av BRA-i, BRA-e og BRA-b.
     
    Terrasse- og balkongareal (TBA): Areal av terrasser og åpne balkonger tilknyttet boenheten. I dette arealet inngå også åpen veranda eller altan mv. 
     
    GUA (gulvareal): Ikke måleverdig gulvarealer som skyldes skråtak og lav himlingshøyde, kan oppgis som en tilleggsinforasjon. GUA oppgis som en sum av BRA (bruksareal) og ALH (areal med lav takhøyde)
     
    ALH (areal med lav takhøyde): Areal med lav himlingshøyde (ALH) måles på samme måte som BRA, men man ser bort fra kravet til himlingshøyde. ALH skal opplyses sammen med BRA. Se GUA over. 
     
    Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte takstdokumenter og er ikke kontrollmålt av megler.
     
    Regler for måling av areal fremgår av NS 3940:2023 Areal- og volumberegninger av bygninger. Dette er en standard som sier hvordan arealet skal måles. Standarden beskriver hvilke metode og krav som gjelder for måling av areal og hvordan dette skal oppgis. Standarden benyttes av takstbransjen, meglerbransjen, utbyggere og arkitekter osv. og når samme regler legges til grunn blir informasjonen ut til deg som forbruker lik. 
     
    Målereglene i standarden brukes blant annet for rapporter som oppgir et målt areal, slik som tilstandsrapporter og verditakster. For tilstandsrapporter er det krav om at arealet skal måles og oppgis slik standarden sier. Eiendomsmeglere vil også bruke reglene i standarden i sin markedsføring av bolig. For eiendomsmeglere gjelder de nye reglene for eiendomsmeglingsoppdrag som inngås fra og med 1 januar 2024.

    BYGGEÅR

    2014

    MODERNISERINGER OG PÅKOSTNINGER

    * Oppvaskmaskin fra 2023
    * Byttet termostat i 2023
    * Bygget bod i 2022
    * El-bil lader montert i 2022
    * Ny motor i ventilasjonsanlegget 2022
    * Oppført rekkverk rundt terrasse 2021 og beiset i 2022
    * Sentralstøvsuger fra 2020

    TOMT

    Tomten er opparbeidet med asfaltert tilkomst, biloppstillingsplasser, murer og flislagte uteområder. Asfaltert i 2023.

    TOMTETYPE

    Eiet

    TOMTEAREAL

    1599 m²

    BYGGEMÅTE

    Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Mats Hansen.
     
    Grunn og fundamenter:
    Fundamentert på antatt faste masser av komprimert sprengstein/grov pukk på fjell, det er ikke foretatt grunnundersøkelser. Gulv mot grunn av betong. Grunnmur og fundamenter av betongkonstruksjoner.
     
    Gulvsystemer:
    Etasjeskiller av trebjelkelag.
     
    Yttervegger:
    Ytterveggkonstruksjoner over grunnmur er oppført som isolert bindingsverk, utvendig er veggene kledd med liggende trekledning
     
    Takkonstruksjoner:
    Takkonstruksjonen er utført som saltakskonstruksjon av tresperrer, taket er tekket med sutak, lekter og takstein.
     
    Vinduer/dører:
    Vinduer med isolerglass i malte trekarmer.
     
    Tilstandsgraden definerer tilstanden på diverse ting og rom i boligen etter dagens standardkrav. 
     
    TG 0 betyr at bygningsdelen ikke har noen avvik.
    * Det er ingen tegn til slitasje.
    * Dokumentert fagmessig godt utført.
    * Det er ingen merknader.
     
    TG1 betyr at bygningsdelen kan ha mindre avvik.
    * Som forventet i forhold til alder/bruksslitasje.
    * Strakstiltak anses ikke som nødvendig.
     
    TG 2 betyr at bygningsdelen kan ha vesentlige avvik. Eksempler på TG2 kan være at bygningsdelen er:
    * Feil utført.
    * Skadet, eller symptomer på skade.
    * Svært slitt.
    * Nedsatt funksjon.
    * Utgått på dato.
    * Kort gjenværende brukstid.
    * Det er behov for tiltak i nær fremtid.
    * Det er grunn til overvåkning av denne bygningsdelen. 
     
    TG 3 betyr at bygningsdelen kan ha store eller alvorlige avvik. Eksempler på TG3 kan være at bygningsdelen er:
    * Har total funksjonssvikt
    * Fyller ikke lenger formålet
    * Er en fare for liv og helse
    Det er et akutt behov for tiltak, og/eller det er avvik fra lover eller forskrifter som gjelder for den aktuelle bygningsdelen
    eller byggverket.
     
    TG iu betyr at bygningsdelen ikke er undersøkt. Denne tilstandsgraden skal kun benyttes unntaksvis. Eksempler kan
    være:
    * Snødekket tak og krypekjeller uten inspeksjonsmulighet på tidspunktet for analysen. 
    * Bygningsdelen, arealet eller rommet er ikke tilgjengelig for inspeksjon på tidspunktet for analysen. 

    Følgende har fått TG2:
    * Våtrom: overflate vegger og himling.
    * Våtrom: overflate gulv.
    * Våtrom: membran, tettesjiktet, og sluk.
    * Varmtvannsbereder

    For utfyllende informasjon om boligens tilstand se tilstandsrapport som er vedlagt salgsoppgaven.

    OPPVARMING

    Varmekabler i 1.etasje og på badet i 2.etasje. Vedovn, balansert ventilasjonsanlegg. Utestuen har også varmekabler i gulvet.

    ENERGIMERKE

    D - Oransje

    Energimerking er utført av selger og er estimert fra www.energimerking.no. Avvik kan forekomme.

    DIVERSE

    Det er et lite "pumpehus" på uteplassen. Gamle Skulevegen 116A får regningen som beløper seg til ca. kr 800,- per år, som skal deles på tre. Delingen fremkommer av sameiebrøken 1/3. "Pumpehuset" er strøm til pumpe til avløp.

    Kjøper forplikter seg å delta i vedlikehold av felles privat vei.

    Faste løpende kostnader:
    For aktuell bolig vil dette blant annet være strøm etter forbruk, kabel-TV og bredbånd, kommunale avgifter, felleskostnader, byggforsikring og innboforsikring, brøyting av felles privat vei etc. Listen er ikke uttømmende.

    INNBO OG LØSØRE

    Som et utgangspunkt forholder vi oss til løsørelisten utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendom Norge og Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe, og er gjeldende fra 1. januar 2020. Det ligger en kopi av denne i salgsoppgaven.
     
    Følgende kan selges med huset dersom det skulle være av interesse:
    * Spisestue med ekstra klaffer og 6 stoler
    * Skjenk i stuen
    * TV-benk i stuen
    * To hvite soler m/bord i stuen
    * Kommoder bad oppe
    * Møbler i utestuen

    Det gjøres uttrykkelig oppmerksom på at følgende gjenstander som er fjernet, ikke vil bli erstattet. Eventuelle hull/merker vil ikke bli reparert før overtagelse.

    Tv og internett

    Lag inn bredbånd fra Bergen Fiber.

    RADONMÅLING

    Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

    Området

    BELIGGENHET

    Velkommen til Gamle Skulevegen 116C!
    Boligen har en sentral beliggenhet i et attraktiv og barnevennlig boligområde på Davanger. Her er det lite trafikk og landlige omgivelser, med gode oppvekstvilkår hvor miljøet er trygt og lekekameratene mange.

    Nærmeste dagligvarebutikk er Meny Ravnanger, hvor det for øvrig også ligger bensinstasjon som selvfølgelig er søndagsåpen! Det er cirka 10 minutter kjøring til AMFI Askøy og litt lenger til Kleppestø senter, som dekker de fleste behov innen handel og andre tjenester. På AMFI Askøy finner man blant annet frisør, apotek, brun & blid, elkjøp, sushirestaurant, og dagligvarehandel med mer! Kleppestø senter tilbyr flere av de samme butikkene, samt vinmonopol og ytterligere shoppingmuligheter.

    Første skoledag begynner normalt på Davanger skole, en kort sykkeltur unna boligen. Skolen har rundt 80 elever fra 1. til 7. trinn, og tilbyr en tilværelse tett på skog og sjø, med fantastiske turområder som blir flittig brukt i undervisningen. Skolen har også sambruk med det lokale idrettslaget om en stor kunstgressbane og sandvolleybane. Etter hvert som barna blir større tar de steget videre til Ravnanger ungdomsskole, som har ca. 300 elever fra 8. til 10. trinn. Her er det gode friarealer med natur, vann, utendørsbaner, og et stort friidrettsanlegg med idrettshallen Askøy Forum. Skolen har også egen kultursal/teatersal i Ravnanger grendahus. Det er med andre ord et etablert nærområde som hvor både store og små vil trives!

    For den aktive er det gode turmuligheter i området, med blant annet turer til Dronningen (188 moh) eller gåturer i skog og mark. Her kan trekkes frem Hauglandsskogen, som med grusvei er passende for alle i familien, selv de i barnevogn og firbente i halsbånd.

    Avstander:

    Barneskole: 1,3km (3min)
    Ravnanger senter: 4km (5min)
    (Matvarebutikk, bensinstasjon, post, apotek, mm.)
    Gym/Treningssenter: 7,2km (10min)
    Pro Paddel Askøy
    + Askøy råeste treningssenter, Storebotn Gym
    Kleppestø: 12km (15min)

    PARKERING

    Flere biloppstillingsplasser på tomten, med el-bil lader montert i 2022.

    Økonomi

    PRISANTYDNING

    Kr 3.990.000,-

    TOTALPRIS INKL OMK

    Kr 4.063.342,-

    INFO FORMUESVERDI

    For at boligen skal anses som primærbolig forutsettes det at eier har sin folkeregisteradresse her. Andre boligeiendommer vil skattemessig bli behandlet som sekundærboliger, med unntak for eiendom som er regulert som fritidsbolig, og brukes som dette aveier. Info om formuesverdi er hentet fra altinn.no. Formuesverdien justeres normalt årlig. Se www.skatteetaten.no for mer informasjon om fastsettelse av formuesverdien.

    KOMMUNALE AVGIFTER

    Kommunale gebyrer er en kombinasjon av forskudd, abonnement, og enkeltgebyrer fakturert etter levert tjeneste. Askøy Kommune kjenner ikke til samlet gebyr for en eiendom for et år før året er omme. Tjenestene vil normalt ha en prisøkning hvert år, samt at forbruk på ulike tjenester kan variere fra år til år.

    Pr. 10.04.2025 er årsprognosen på kommunale avgifter for år 2025 kr. 23.702,-. Prognosen er basert på fjorårets gebyrer og avvik kan derfor forekomme. Les mer om kommunale avgifter for Askøy Kommune på askoy.kommune.no.

    EIENDOMSSKATT

    Eiendomsskatt kr Kr 2.288,- pr 2025

    INFO EIENDOMSSKATT

    Eiendomsskatten er inkludert i de kommunale avgiftene. Eiendomsskatten ble vedtatt 01.01.2025 og gjelder for det kalenderåret den ble vedtatt. Askøy kommune vedtok å innføre eiendomsskatt fra 01.01.2025.

    Offentlige forhold

    TINGLYSTE HEFTELSER OG RETTIGHETER

    Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav.

    De andre seksjonseierne har panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger to ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. I vedtektene kan det fastsettes en mer omfattende panterett for krav mot seksjonseierne enn legalpanteretten. Slik beslutning krever at de seksjonseierne det gjelder, har sluttet seg til.

    Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd.

    Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoverføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten.

    På eiendommen er det tinglyst følgende servitutter/rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

    4627/21/602/3:
    03.05.2002 - Dokumentnr: 5584 - Bestemmelse iflg. skjøte
    Bestemmelse om veg
    Overført fra: Knr:4627 Gnr:21 Bnr:602
    Gjelder denne registerenheten med flere

    25.04.2014 - Dokumentnr: 329068 - Seksjonering
    Opprettet seksjoner:
    Snr: 3
    Formål: Bolig
    Tilleggsdel: Bygning
    Sameiebrøk: 1/3

    FERDIGATTEST / MIDLERTIDIG BRUKSTILLATELSE

    Megler har tilskrevet Askøy kommune og fått opplyst følgende:

    Midlertidig brukstillatelse ble gitt 30.06.2014, med varighet til 01.01.15. Det ble senere gitt forlengelse av midlertidig brukstillatelse, den 07.12.2015, med varighet til 01.04.16. Søknad om ferdigattest ble mottatt 28.04.17, og avvist 04.12.2021. Megler kan ikke se at det er utstedt ferdigattest i saken.

    I e-post av 08.05.2017 er følgende dokumentasjon etterspurt av Askøy Kommune:

    "Korrekt dokumentasjon på faktisk avfallsdisponering.

    Disponeringsmåte må fremgå av sluttrapport for avfall, og det må vedlegges dokumentasjon som dokumenterer disponeringen.

    Dersom avfall opplyses å være levert til godkjent mottak må det vedlegges kvitteringer som dokumentasjon på de avfallsmengder som opplyses å være levert slik.

    Dersom avfall opplyses å være håndtert på andre måter må det opplyses om hvordan avfallet er håndtert, samt vedlegges erklæring fra den som tar ansvar for avfallshåndteringen. Vedlagt skjema for erklæring kan benyttes.

    Sorteringsgrad må også fremkomme korrekt av sluttrapport. I mottatt sluttrapport er det oppgitt en sorteringsgrad på 100%, mens det i følgeopsett opplyses 68%. Ut fra faktisk opplisting synes sorteringsgrad å være på 44% (4,4 blandet avfall/restavfall og 3,66 som sortert avfall).

    Korrekt utfylt gjennomføringsplan.

    Dato for samsvarserklæring for UTF fra foretaket Andersen & Sønn Rørleggerforretning AS fremkommer ikke av gjennomføringsplan."

    I tillegg er ikke utomhusanlegg på tomten opparbeidet i henhold til godkjent situasjonskart. Blant annet er det gjort endringer på avkjørsel og parkeringsløsning for tomten, som igjen påvirker uteoppholdsarealene.

    Det ble søkt om ytterligere forlengelse av brukstillatelsen den 17.02.2018. Kommunen svarte følgende:

    «Før bygningsmyndighetene kan ta søknad om forlengelse av midlertidig brukstillatelse til behandling, må det innsendes søknad om ansvarshavende for ny søker for tiltaket. Eventuelt kan det søkes som selvbygger. Dokumentasjon på kompetanse som selvbygger må vedlegges.»

    Det må med andre ord søkes om ferdigattest, da dette ikke foreligger, og den midlertidige brukstillatelsen er utgått.

    Det har vært utestående arbeid på eiendommen vedrørende endringer av uteområdet. Askøy Byggsenter, som gikk konkurs, hadde gjenstående arbeid i form av bygging av mur for å få utstedt ferdigattest. Nåværende eier har etter 2022 oppført mur. Det ble informert av Askøy kommune at det måtte sendes inn søknad om ferdigattest innen 05.10.2023. Det foreligger ikke dokumentasjon på om søknaden ble innsendt innen fristen.

    Ettersom dette gjelder en tremannsbolig, krever lovverket at en godkjent ansvarlig søker (typisk et arkitekt- eller entreprenørfirma med sentral godkjenning) sender inn søknaden.

    En midlertidig brukstillatelse gir en boligeier rett til å ta i bruk boligen selv om arbeidene på eiendommen ikke er helt ferdige. Et eksempel er at selve boligen er ferdigstilt, men at det fortsatt gjenstår arbeid på f.eks. utomhusarbeider. Da kan det være praktisk å få utstedt en midlertidig brukstillatelse slik at eier kan ta boligen i bruk mens arbeidet ferdigstilles.

    En ferdigattest er en bekreftelse på at byggearbeidene er ferdige og at de er utført i samsvar med den offentlige tillatelsen som er gitt av kommunen på prosjektet. Ferdigattesten utstedes på grunnlag av erklæring om ferdigstillelse fra tiltakshaver eller ansvarlig søker, og bygger på sluttdokumentasjon, som for eksempel samsvarserklæringer fra de ulike leverandørene.

    Forespørsel om ferdigattest kan rettes til Askøy kommune når samtlige vilkår er oppfylt. Megler kan ikke garantere at arbeider blir ferdigstilt og kan således ikke gi garanti for at ferdigattest utstedes. Når eiendommen overskjøtes til ny eier vil ny hjemmelshaver være ansvarlig for videre dialog med Askøy kommune.

    Det er til enhver tid eier av eiendommen som er ansvarlig for at eiendommen oppfyller offentligrettslige krav og vilkår for bruk. Det er uvisst om godkjenning vil bli gitt ved en evt. søknad. Kjøper overtar ansvar, risiko og konsekvenser knyttet til dette, kfr. megler for ytterligere informasjon. Det kan likevel være utført søknadspliktige arbeider på eiendommen som ikke er omsøkt, og som det ikke er gitt ferdigattest for. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning med risiko og ansvaret for eventuelle pålegg fra kommunen og kostnader forbundet med dette.

    Det presiseres at det er ny kjøper som selv må besørge og bekoste eventuell ferdigstillelse av arbeidene og nødvendige søknadsprosesser knyttet til ferdigattest.

    Kontakt megler eller Askøy Kommune for ytterligere info.

    REGULERINGS- OG AREALPLANER

    Følgende informasjon om regulering er hentet fra vedlagte planrapport, utlistet 10.04.2025:

    Eiendommen er regulert til boligbebyggelse i kommuneplanen.
    Eiendommen berøres av følgende planer:

    Kommuneplaner:
    PlanID: 9001. Plannavn: KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2012- 2023.

    Kommuneplaner under arbeid:
    PlanID: 9002. Plannavn: Kommuneplanens arealdel 2024-2036.

    For mer informasjon om regulering, se vedlagte planrapport eller besøk askoy.kommune.no.

    ADGANG TIL UTLEIE

    Seksjonseier kan som hovedregel fritt leie ut sin egen seksjon. Det kan imidlertid følge av sameiets vedtekter at leietager skal godkjennes av styret, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd. Styret kan kun nekte godkjenning dersom det foreligger en saklig grunn. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

    VEI, VANN OG AVLØP

    Eiendommen er tilknyttet privat vei samt offentlig vann og avløp via private stikk- og fellesledninger. Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er det normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
    Kjøper forplikter seg til å delta i vedlikehold av felles privat vei.

    Øvrige kjøpsforhold

    BETALINGSVILKÅR

    Fullt oppgjør (kjøpesum og omkostninger) skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtakelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtakelsesdato.

    OVERTAGELSE

    Overtakelse etter avtale. Vennligst spesifiser ønsket overtagelse ved budgivning.
     
    Mellom budaksept og tidspunkt for overtagelse vil det ikke være anledning til å besiktige boligen. Vi anbefaler derfor at interessenter tar nødvendige mål etc. på visning.

    BUDGIVNING

    Bud kan trygt og enkelt legges inn elektronisk med bank-ID via nettannonsen (finn.no eller digital salgsoppgave) ved å trykke på "Gi bud" knappen. Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Bud kan derfor ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis og minimum kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning.
     
    Om du vil øke budet ditt gjør du det helst også ved å trykke på "Gi bud" knappen i nettannonsen. Er du forhindret fra dette kan budøkning formidles til megler via e-post eller SMS.
     
    Når du har lagt inn bud vil megler bekrefte at budet er mottatt. Kontakt megler dersom du mot formodning ikke mottar slik bekreftelse innen kort tid etter at bud er inngitt. Megleren holder deg også oppdatert om andre bud som kommer inn.
     
    Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
     
    Ikke nøl med å ta kontakt med megler dersom du har spørsmål til budgivning.

    AVHENDINGSLOVEN

    Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
     
    Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
     
    Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

    BOLIGSELGERFORSIKRING

    Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 14.000.000,-. I forbindelse med tegning av boligselgerforsikring har selger utarbeidet et egenerklæringsskjema som er vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med innholdet i dette før budgivning.

    BOLIGKJØPERFORSIKRING

    Megler anbefaler kjøper å tegne boligkjøperforsikring ved kjøp av denne boligen. Dette er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet. Ta kontakt med megler eller gå inn på www.soderbergpartners.no for ytterligere informasjon.

    HVITEVARER

    Integrerte hvitevarer medfølger i handelen.

    LOVPÅLAGTE TILTAK MOT HVITVASKING

    Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift/rundskriv, og er forpliktet til å rapportere til Økokrim om mistenkelige transaksjoner. Meglerforetaket har plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, avklaring pep, kontroll av reelle rettighetshavere og å innhente informasjon om kundeforholdets formål og tilsiktede art). Kundetiltak skjer løpende av alle parter i handelen. Hvis kundekontroll ikke lar seg gjennomføre, vil meglerforetaket ikke kunne etablere kundeforholdet, bistå med handelen eller foreta oppgjør. Det godtas kun inn- og utbetaling fra norsk finansieringsinstitusjon.

    PERSONOPPLYSNINGSLOVEN

    I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølgning.

    LÅNEFINANSIERING

    W Eiendomsmegling samarbeider med Sparebank 1 SMN og kan formidle kontakt med rådgiver dersom dette er ønskelig.

    Vi gjør oppmerksom på at foretaket mottar et økonomisk vederlag fra Sparebank 1 SMN dersom formidlingen resulterer i innvilget lån.

    EIER

    Synneve Eide

    OPPDRAGSNUMMER

    6007225

    Megler

    ANSVARLIG MEGLER

    Markus Håland
    Partner | Daglig leder | Eiendomsmegler MNEF
    Tlf: 92456782
    Epost: markus@wmegling.no

    MEGLERFORETAK

    W Eiendomsmegling Bergen Sentrum AS
    Breiviksveien 64
    5043 BERGEN
    Org.nr. 925394904

    Vedlegg

    Markus Håland

    Markus Håland

    Partner | Daglig leder | Eiendomsmegler MNEF

    E: markus@wmegling.no

    M: 92456782